PENINGKATAN KUALITAS PACKAGING DAN PENERAPAN DIGITAL MARKETING UMKM ROTI BOLU DESA SIDOMUKTI MAGETAN

HARIYANI, DIYAH SANTI and KUNCORO, DWI (2020) PENINGKATAN KUALITAS PACKAGING DAN PENERAPAN DIGITAL MARKETING UMKM ROTI BOLU DESA SIDOMUKTI MAGETAN. Journal of Social Empowerment, 05 (02). pp. 604-608. ISSN 2503-5371

[img] Text
JSE OKTOBER 2020.pdf

Download (463kB)

Abstract

Abstract: SME that we chose was a traditional roti bolu "Sedap Rasa" located in Papringan, Sidomukti, Plaosan-Magetan. Roti bolu "Sedap Rasa" has a great potential to develop because the packaging used and the marketing method are still simple. The solution carried out by innovation in product packaging by replacing packaging that was previously only simple plastic added with a plastik sticker jars, to make products look more attractive and unique and make it easier to open or close again and gave an interesting label, "Rotebu" which stands for Round Egg Bread so that the product is more easily known and remembered by consumers. Plastic jars are also given an identity sticker to provide information to consumers about the product. The previous marketing strategy was only through ordering, it was entrusted to be taken by agents, along with technological developments innovations could be made with the sale of social media digital marketing such as Instagram, Facebook and Whatsapp so that the range of promotions, bookings, and marketing areas could be wider. Keywords: Digital Marketing, Innovation Abstrak: UMKM yang kami pilih adalah usaha pembuatan roti bolu tradisional “Sedap Rasa” yang berada di Dusun Papringan, Desa Sidomukti, Kecamatan Plaosan, Kabupaten Magetan. Roti bolu “Sedap Rasa” memiliki potensi yang besar untuk berkembang karena packaging yang digunakan dan metode pemasarannya masih sederhana. Solusi yang dilakukan inovasi dalam packaging produk dengan mengganti kemasan yang sebelumnya hanya plastik sederhana di tambahkan toples plastik yang berstiker, alasan penggunaan toples plastik adalah untuk membuat produk terlihat lebih menarik dan unik serta mempermudah dalam membuka ataupun menutup kembali serta memberi label yang menarik yaitu “Rotebu” yang merupakan singkatan dari Roti Telur Bulat agar produk tersebut lebih mudah di kenal dan diingat oleh konsumen. Toples plastik juga diberi identitas stiker untuk memberikan informasi kepada konsumen tentangproduk. Strategi pemasaran sebelumnya hanya melalui pemesanan, dititipkan diambil agen, seiring dengan perkembangan teknologi bisa dilakukan inovasi dengan penjualan digital marketing media sosial seperti Instagram, Facebook dan Whatsapp agar jangkauan promosi, pemesanan, dan area pemasaran bisa lebih luas. Kata Kunci: Digital Marketing, Inovasi

Item Type: Article
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Management
Depositing User: Dhita Indah Puspita Rini
Date Deposited: 11 Sep 2021 01:01
Last Modified: 11 Sep 2021 01:01
URI: http://repository.stkippacitan.ac.id/id/eprint/679

Actions (login required)

View Item View Item