HASIL BELAJAR KETERAMPILAN SERVIS ATAS PADA PERMAINAN BOLAVOLI DITINJAU DARI PERSPEKTIF PEMBELAJARAN

Putra, Bela Murdian (2020) HASIL BELAJAR KETERAMPILAN SERVIS ATAS PADA PERMAINAN BOLAVOLI DITINJAU DARI PERSPEKTIF PEMBELAJARAN. JURNAL PENELITIAN PENDIDIKAN, 8 (2). pp. 1266-1271. ISSN 2477-5851

[img] Text
Cek Plagiasi Hasil Belajar.pdf

Download (1MB)
[img] Text
Peer Review Hasil Belajar.pdf

Download (357kB)
[img] Text
Artikel Hasil Belajar.pdf

Download (1MB)

Abstract

The significant aspect of the volleyball competition is to be accurate in a service. Surely, this was affected by some factors including a motoric ability. Therefore, this research was carried out to reveal the influence of direct learning approach compared to indirect learning approach viewed from the motoric ability. The experimental method within 2X2 factorial design was the most practical way for this issue. Then, the population were students of SMAN Negeri 2 Pacitan Ngadirojo Academic Year 2015/2016 who consisted of 60 students. Furthermore, the sampling technique used was the purposive random sampling. The predetermined samples were 20 students who have the high motoric ability and 20 students who have the low motoric ability. The variables in the research were independent variables consisting of two factors: the manipulative variable and attributive variables and the dependent variable. The research results showed that: (1) there was a significant difference between those taught using direct learning approach and those taught using indirect learning approach toward servicing on the volleyball. Direct learning approach was better than the indirect approach to learning; (2) there was the significant difference between those who have the high motoric ability and those who have the low motoric ability in volleyball servicing result. The students who have a high motoric ability got better learning results than those having the low motoric ability; (3) there was the significant interaction effect between learning approach and motoric ability towards learning the result of overhand volleyball service. (a) For those having a high motoric ability were appropriate to use the direct learning approach otherwise (b) for those having low motoric ability were more appropriate to use the indirect learning approach. Keywords: Motoric, Ability, Overhand Service. Penelitian ini menggunakan metode eksperimen dengan rancangan faktorial 2 × 2. Populasi penelitian adalah siswa SMAN Negeri 2 Ngadirojo Kabupaten Pacitan Tahun Pelajaran 2015/2016 sejumlah 60 siswa. Teknik pengambilan sampel adalah dengan menggunakan purposif random sampling sesuai ketentuan dan yang memenuhi syarat sejumlah 40 siswa. Sampel yang telah ditentukan sejumlah 20 siswa mewakili siswa yang memiliki kemampuan motorik tinggi dan 20 siswa yang memiliki kemampuan motorik rendah. Adapun variabel dalam penelitian adalah variabel bebas yang terdiri dari 2 faktor yaitu variabel manipulatif, variabel atributif dan satu variabel terikat. Hasil Penelitian menunjukkan bahwa: (1) terdapat perbedaan pengaruh yang signifikan antara pendekatan pembelajaran langsung dan pendekatan pembelajaran tidak langsung terhadap hasil belajar servis atas bola voli. Pendekatan pembelajaran langsung lebih baik dari pada pendekatan pembelajaran tidak langsung; (2) ada perbedaan pengeruh yang signifikan terhadap hasil belajar servis atas bolavoli antara kelompok siswa yang memilki kemampuan motorik tinggi dan kemampuan motorik rendah. Kelompok siswa yang memiliki kemampuan motorik tinggi hasil belajarnya lebih baik dari pada siswa yang memiliki kemampuan motorik rendah. (3) terdapat pengaruh interaksi yang signifikan antara pendekatan pembelajaran dan kemampuan motorik terhadap hasil belajar servis atas bolavoli. (a) Bagi siswa yang memiliki kemampuan motorik tinggi lebih tepat apabila menggunakan pendekatan pembelajaran langsung. (b) Bagi siswa yang memiliki kemampuan motorik rendah lebih tepat dengan menggunakan pendekatan pembelajaran tidak langsung. Kata Kunci : Kemampuan Motorik, Keterampilan, dan Servis Atas Bola voli.

Item Type: Article
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Pendidikan Jasmani, Kesehatan, dan Rekreasi
Depositing User: Dhita Indah Puspita Rini
Date Deposited: 01 Oct 2020 07:56
Last Modified: 05 Oct 2020 02:59
URI: http://repository.stkippacitan.ac.id/id/eprint/375

Actions (login required)

View Item View Item