PENGEMBANGAN KREATIVITAS BERDASARKAN GAGASAN KI HAJAR DEWANTARA

ARDHYANTAMA, VIT (2020) PENGEMBANGAN KREATIVITAS BERDASARKAN GAGASAN KI HAJAR DEWANTARA. JURNAL PENDIDIKAN DAN KEBUDAYAAN, 5 (1). pp. 73-86. ISSN ISSN 2460-8300

[img] Text
Jurnal nasional terakreditasi 3 (2020) pengembangan kreativitas berdasarkan gagasan ki hajar dewantara.pdf

Download (516kB)
[img] Text
Jurnal nasional terakreditasi 3 (2020) pengembangan kreativitas berdasarkan gagasan ki hajar dewantara peer review.pdf

Download (218kB)
[img] Text
Jurnal nasional terakreditasi 3 (2020) pengembangan kreativitas berdasarkan gagasan ki hajar dewantara cek plagiasi.pdf

Download (3MB)

Abstract

Abstract: Ki Hajar Dewantara has many ideas which have been applied in the Indonesian education. One of his most well-known ideas is the concept of niteni, nirokke and nambahi as known as Tri-N. Translated into Indonesian the three words mean pay attention, imitate, and add. These three elements have characteristics that are very compatible with the development of creativity. Referring to this, this study was conducted with the aim to find out the development of creativity by using the idea of Ki Hajar Dewantara namely niteni, nirokke and nambahi. Using a descriptive qualitative study of literature, data was collected by using existing literacy from both primary and secondary sources and then analyzed and presented descriptively. The results of the study showed that the concept of niteni, nirokke and nambahi is a process which contains the formation of creativity. Niteni is the beginning of the emergence of ideas, followed by nirokke, activities or imitating as an effort to improve skills by adding meaning to the existing examples, and adding is the ultimate process that show clearly how a product of creativity is able to answer problems by using various ways. Thus, growing creativity can be done by using the idea of niteni, nirokke and nambahi as a procedure. Keywords: creativity, Ki Hajar Dewantara’s idea, Tri-N Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengembangan kreativitas dengan menggunakan gagasan Ki Hajar Dewantara yaitu niteni, nirokke dan nambahi yang dikenal dengan istilah Tri-N. Metode yang dipilih adalah deskriptif kualitatif dengan studi literatur. Data dihimpun dengan menggunakan literasi yang sudah ada, baik dari sumber primer maupun sekunder, kemudian dianalisis dan disajikan secara deskiptif. Hasil kajian menunjukkan bahwa Konsep niteni, nirokke dan nambahi merupakan sebuah proses yang di dalamnya terkandung pembentukan kreativitas. Niteni adalah awal dari munculnya gagasan atau ide yang kemudian disusul dengan aktivitas nirokke atau menirukan sebagai wahana mengasah keterampilan dengan menambahkan makna pada contoh-contoh yang sudah tersedia, dan nambahi merupakan muara proses yang padanya terlihat jelas bagaimana sebuah produk dari kreativitas mampu menjawab permasalahan dengan menggunakan berbagai macam cara. Menumbuhkan kreativitas, dengan demikian dapat dilakukan dengan menggunakan gagasan niteni, nirokke dan nambahi yang dilakukan secara prosedural. Kata kunci: kreativitas, gagasan Ki Hajar Dewantoro, Tri-N

Item Type: Article
Subjects: L Education > LC Special aspects of education
Divisions: Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Depositing User: Dhita Indah Puspita Rini
Date Deposited: 15 Nov 2020 14:25
Last Modified: 15 Nov 2020 14:25
URI: http://repository.stkippacitan.ac.id/id/eprint/387

Actions (login required)

View Item View Item