ZIDANE, JELANG (2021) PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN GOOGLE CLASSROOM PADA PEMBELAJARAN DARING KELAS V SD NEGERI 1 PUNUNG TAHUN AJARAN 2020/2021. Other thesis, STKIP PGRI PACITAN.
Text
JELANG ZIDANE_PGSD_AB2021.pdf Download (609kB) |
|
Text
JELANG ZIDANE_CEK PLAGIASI.pdf Download (171kB) |
|
Text
JELANG ZIDANE_PGSD_AR2021.pdf Download (1MB) |
|
Text
JELANG ZIDANE_BAB 123_PGSD2021.pdf Download (13MB) |
Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan penggunaan media Google Classroom pada pembelajaran daring SD Negeri 1 Punung. Penelitian ini menggunakan metode penelitian deskriptif kualitatif. Subjek dalam penelitian ini adalah guru, dan siswa kelas V SD Negeri 1 Punung semester genap tahun pelajaran 2020/2021. Objek dalam penelitian ini adalah penggunaan media Google Classroom pada pembelajaran daring kelas V semester genap tahun ajaran 2020/2021. Pengumpulan data menggunakan teknik observasi, wawancara dan dokumentasi. Hasil dari penelitian ini yaitu guru menyampaikan materi berupa video maupun berupa file serta guru memberikan tugas kepada siswa sebagai evaluasi pembelajaran dengan menggunakan media Google Classroom. Hambatan yang ditemukan guru dalam penggunaan media Google Classroom diantaranya adalah kurangnya penguasaan guru dalam menggunakan fitur-fitur pada Google Classroom, siswa kesulitan untuk mengirim tugas pada Google Classroom, kendala jaringan, serta kurangnya pengawasan dari orang tua terhadap siswa. Upaya yang dapat dilakukan guru untuk mengatasi kendala yang dialami siswa dalam penggunaan media Google Classroom yaitu: siswa disarankan untuk mencari tempat yang memiliki jaringan lancar pada saat proses pembelajaran, mengirimkan file tugas melalui WhatsApp. Guru juga memiliki kesadaran untuk kreatif dan inovatif dalam membuat pembelajaran yang lebih menarik dan meningkatkan minat siswa dalam mengikuti pembelajaran secara daring. Kata Kunci: Media Pembelajaran, Google Classroom, Pembelajaran Daring. ABSTRACT This study aims to describe the use of Google Classroom media in online learning at SD Negeri 1 Punung. This research used the descriptive qualitative research method. The subjects in this study were teachers, and fifth-grade students of SD Negeri 1 Punung in the even semester of the 2020/2021 school year. The object of research was the use of Google Classroom learning media in online learning for grade V, even semester 2020/2021 academic year. Data collection used observation, interview, and documentation techniques. The results of this study are that the teacher delivered the material in the form of videos or files. The teacher gave assignments to students as learning evaluations using Google Classroom media. The obstacles found by teachers in using Google Classroom media, including the lack of teacher mastery in using features in Google Classroom, students having difficulty in sending assignments to Google Classroom, network constraints, and lack of parental supervision to students. The teachers had the efforts to overcome the obstacles students experienced in using Google Classroom media, namely: students were advised to find a place that has a smooth network during the learning process, send assignment files via WhatsApp. Teachers should also have awareness to be creative and innovative in making learning more interesting and increasing students� interest in participating in online learning. Keywords: Learning Media, Google Classroom, Online Learning.
Item Type: | Thesis (Other) | |||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||||||||
Subjects: | L Education > L Education (General) Z Bibliography. Library Science. Information Resources > ZA Information resources |
|||||||||||||||
Divisions: | Pendidikan Guru Sekolah Dasar | |||||||||||||||
Depositing User: | Dhita Indah Puspita Rini | |||||||||||||||
Date Deposited: | 29 Aug 2021 02:29 | |||||||||||||||
Last Modified: | 24 May 2023 02:10 | |||||||||||||||
URI: | http://repository.stkippacitan.ac.id/id/eprint/595 |
Actions (login required)
View Item |